ЕВОЛЮЦІЯ ВИДІВ ЦІН В ТУРИЗМІ
Поняття ціни визначено на державному рівні як вираження в грошовій формі еквівалент одиниці товару. Класифікація ж ціни передбачає два види цін: вільні та державні регульовані ціни.
Наукова література дає декілька трактувань поняття ціни [5, с. 12-34], які можна узагальнити як ціна - це основний фактор формування попиту споживачів, його стабілізації чи зростання.
Щодо класифікацій цін в науковій літературі, то залежно від критеріїв, взятих за основу та сфери діяльності є можливість відобразити особливості ціни в господарському процесі всіх економічних звʼязків.
Туристичний бізнес передбачає застосування вільних цін, які встановлюються туристичними підприємствами самостійно за згодою сторін - учасників туристичного ринку (туристичний оператор - туристичний агент - турист). Туристичний оператор, як розробник туристичної послуги, визначає собівартість послуги і тим самим формує нижній рівень ціни, а верхній формує попит, тобто сам турист. Роль туристичного агента в процесі ціноутворення туристичних послуг обмежується його розміром комісійної винагороди, яку може він визначати як самостійно так і в рамках угоди з туристичним оператором.
Якщо кожен учасник ринку впливає на процес ціноутворення, то і класифікація цін має враховувати їх участь в процесі.
Еволюція туристичного ринку в Україні сформувала нові поняття видів цін під тиском учасників ринку, соціально-економічних чинників, конкуренції.
Конкуренція між туристичними операторами стала причиною появи таких видів цін як промо ціна (promo price) або ж фікс ціна (fix price). Туроператори намагалися знизити ціну на туристичні послуги не за рахунок витратної частини послуги, а за рахунок зниження комісії (агентської винагороди). В результаті турист отримує ціну нижчу, оператор є більш конкурентно спроможним, а у туристичного агента вдвічі менше агентської винагороди. Тобто, промо ціна (фікс ціна) - це ціна, яка є нижчою від звичайної ціна за рахунок зниження комісійної винагороди туристичним агентам. Наслідки використання такого виду цін різні і впливають на конкуренцію, боротьбу зі знижками, економічну стабільність туристичного агента.
Конкуренція, стимулювання попиту та необхідність здійснення економічного прогнозу на туристичний сезон є причиною появи на ринку ціни раннього бронювання, яка передбачає знижену ціну на туристичні послуги за рахунок акційних пропозицій від готелів, авіакомпаній, перевізників та інших учасників по формуванню послуги. Ціна раннього бронювання - це ціна, яка є нижчою від звичайної ціни на туристичні послуги при умові придбання такої послуги заздалегідь (півроку, рік) і часто враховує підвищену агентську винагороду туристичним агентам. Наслідки використання ціни раннього бронювання є зниження невизначеності для бізнесу: раннє бронювання дозволяє готелям та туроператорам заздалегідь здійснювати прогнози доходу та зменшувати невизначеність в бізнес-плануванні. Туристи ж можуть скористатися зниженими цінами, забезпечуючи собі економії, особливо якщо вони планують свою подорож заздалегідь. Однак, є й деякі потенційні недоліки, такі як можливі зміни у планах подорожі, втрата грошей через відміну бронювання тощо, які клієнти повинні розглядати при ранньому бронюванні.
Саме цей недолік є причиною появи на ринку неофіційної ціни - ціна відмовного туру. Туристи, які з певних причин не мають можливості здійснити заброньовану заздалегідь подорож і повна відмова має фінансові втрати почали самостійно шукати собі заміну - перепродавати туристичну послугу. Економічна обгрунтованість такої ціни відсутня, лише бажання мінімізувати фінансові втрати. Ціна відмовного туру - це ціна, яку визначає сам турист, перепродуючи раніше заброньований тур і передбачає відшкодування туристу понесених ним витрат. Хаотичність і безконтрольність процесу реалізації відмовних турів спровокувала на ринку появи шахраїв, які скористалися ситуацією.
На туристичному ринку України досить високий конкурентний тиск, що спонукає використовувати поняття “ціна конкурента”. Проте ініціатором використання такої такої ціни є не туроператор, а турист чи туристичний агент. Турист чи турагент аналізуючи ціну на ринку мають право вибору продавця і часто обирають того, хто надає впевненість у якості сервісу, але і ціна впливає на їх вибір. Туристичний оператор, бажаючи не втратити свого клієнта по причині високої ціни, надає лише можливість використання ціни конкурента (іншого туристичного оператора), існування якої має підтвердити туристичний агент чи турист надавши відповідні посилання на СПО. Продавець не витрачає час на аналіз ринку і ціни конкурента, а лише реагує на таку пропозицію від клієнта. Ціна конкурента - це існуюча ціна іншого продавця, яка є нижчою і запропонована продавцю клієнтом. Продавець (туристичний оператор) приймає запит від клієнта (туристичного агента) на підтвердження ціни конкурента щоб підтвердити бажану вартість або запропонують гідні альтернативи.
Терміном MICE позначається галузь послуг з організації зустрічей, конференцій та інших подій, що стало основою ділового туризму. Поряд з цим це стало причиною появи такого виду ціни, як mice ціна. І нібито як дана ціна повинна передбачати лише забезпечення корпоративних заходів. Проте на сьогодні туроператори поняття mice використовують для будь-яких групових запитів, де є мінімум 15 осіб і які бажають придбати пакетний тур. Mice ціна - це ціна, яка індивідуально розраховується для груп туристів (від 15 осіб) і часто передбачає меншу комісійну винагороду агенту та може бути вищою від стандартної ціни пакетного туру.
Кожен вище зазначений вид ціни існує на ринку туризму поряд зі стандартною ціною пакетного туру чи індивідуального. Чи конкурують ці ціни між собою - ні. Оскільки кожен вид ціни має свій життєвий цикл в господарському процесі бізнесу, свою причинно-наслідкову появу в конкурентному середовищі.
Шевчук Євгенія
Список використаних джерел:
1. Господарський кодекс України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text
2. Податковий кодекс України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text
3. Про туризм: Закон України № 324/95-ВР від 15.09.1995 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/324/95-вр.
4. Про ціни і ціноутворення: Закон України № 5007-VI від 21.06.2012 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5007-17#Text
5. Сагалакова Н.О. Туризм: бізнес-процеси, ціни і ціноутворення : монографія / Н.О. Сагалакова.– Київ : Київ. нац. торг.- екон. ун-т, 2016. – 416 с.
Коментарі
Дописати коментар