Аналіз діючих туристичних мереж України

    Негативного досвіду ведення франчайзингу на ринках України майже нема, проте не можна вважати його досконалим. Сучасний український франчайзинг знаходиться на стадії розвитку та пристосованості до економічних, податкових, соціальних умов ведення бізнесу. Франчайзинг відсутній у правовому полі України – відсутній у законодавстві глосарій франчайзингу, який надав би можливість спілкуватися професійно не лише на ринках України, а й за її межами з власниками зарубіжних франшиз та пропонувати вітчизняні франшизи на міжнародному рівні.  Проте франчайзингова модель туристичного агентства є популярною на туристичному ринку. За даними 2020 року в Україні зареєстровано 3415 туристичних агентств і з них 2255 (66%) є учасниками різних франчайзингових туристичних мереж. Тоді як у 2016 році лише 51% всіх туристичних агентств були учасниками франчайзингових моделей ведення бізнесу. 
      На підставі проведеного дослідження (табл. 1) можна стверджувати, що ділове партнерство туристичної мережі для визначення прав і обов’язків учасників мережі застосовує наступні види договорів: 

·        Договір комерційної концесії;

·        Ліцензійна угода;

·        Договір франчайзингу.

Таблиця 1

Аналіз діючих туристичних мереж на ринку України.
Дані 2021 рік

№ п.п

Туристична мережа

Рік заснування

Кількість агентств в мережі (франчайзі)

Карта мережі

Вид договору

1.

Мережа агенцій горящих путівок http://www.hottour.com.ua/

1998

163

60 міст України

Ліцензійна угода

2.

Мережа TUI турагенство www.tui.ua

2009

290

Вся Україна

Договір франчайзингу

3. 

Мережа агенцій «TPG Agency» www.tpg.ua

2011

200 

до 2018 р.

Вся Україна

Договір франчайзингу

4.

Мережа агенцій Coral Travel http://franchising.coraltravel.ua/

2014

279

62 міста України

Договір франчайзингу

5. 

Мережа агенцій Join UP! http://joinup.ua/

2010

121

34 міст України

Договір франчайзингу

6. 

Мережа туристичних агенцій «Феєрія мандрів»

http://feerie.com.ua/

2001

37

Вся Україна

Договір франчайзингу

7.

Мережа туристичних агенцій «Tours & Tickets»

2015

511

110 міст України

Ліцензійна угода

8. 

Туристична мережа «Поїхали з нами» 

http://www.poehalisnami.ua/

2008

385

Вся Україна

Договір комерційної концесії

9. 

Мережа агенцій «Tez Tour Retail» 

http://www.tez-tour.com/

2010

39

Вся Україна

Ліцензійна угода

10.

Мережа магазинів горящих путівок http://smgp.com.ua/

1998

80 

Вся Україна

Договір франчайзингу

 

Кожна модель ділового партнерства туристичної мережі, як формат співробітництва суб’єктів туристичної діяльності має наступні ознаки:

1.    Партнерство передбачає відносини пільгового підприємництва (вищий відсоток агентської винагороди, ніж для агентств – не суб’єктів  туристичної мережі).

2. Туристична мережа має свою систему ведення бізнесу, яка ідентифікується у фірмовому найменуванні, іміджі, методиці ведення бізнесу. Агентство туристичної мережі має право використовувати лише дану систему ведення бізнесу.

3.  Туристичне агентство здійснює разові і поточні виплати головному офісу в порядку компенсації за надані права та постійні ділову підтримку в усіх аспектах ведення бізнесу.

4. Головний офіс проводить навчання та консультування учасників туристичної мережі з юридичних аспектів, питань обліку і оподаткування та механізму реалізації туристичного продукту протягом всього життєвого циклу агентства туристичної мережі.

5.   Агентство туристичної мережі на старті повинно інвестувати істотну частину капіталу власних коштів та бути власником бізнесу.

6.    Розробка і участь головного офісу в маркетингових компаніях мережі.

7.   Географія присутності туристичної мережі.

8.   Мета головного офісу - розширити територію збуту, зберігаючи здорову конкуренцію в туристичній мережі.

Теоретичний і практичний аналіз досвіду туристичних мереж дозволяє дійти висновку, що незалежно від юридичної моделі співпраці, кожній туристичній мережі притаманні ознаки франчайзингу. Це наявність першочергового внеску – франшизи (від 5000 грн. до 100000 грн.), щомісячна сплата роялті (від 800 грн. на місяць або ж певний відсоток від продажу). Для забезпечення життєдіяльності та конкурентоспроможності туристичної мережі більшість франчайзерів надають учасникам мережі юридичну підтримку та консультації у сфері обліку, оподаткування та аудиту. 

Туристичні мережі на умовах франчайзингу та клірингу є стійкішими в макросередовищі України, ніж самостійні суб’єкти туристичного ринку. Зниження підприємницької активності і конкурентоспроможності багатьох суб’єктів туристичного ринку потребує застосування нових бізнес-операцій, нових моделей ділового партнерства, що збереже конкуренті позиції на ринку. Проте кожна модель ділового партнерства повинна швидко реагувати на зміни мікро- та макросередовища. 

НВЛ "Туристична фірма" Шевчук Євгенія



 

Коментарі

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Вихідні в задоволення

Топ - 7 книг майбутнім працівникам сфери туризму