Франчайзингова модель туристичного бізнесу

Франчайзинговий бізнес є досить стійким в Україні завойовуючи все нові сфери ведення бізнесу і туристичний бізнес не є винятком. Відповідно франчайзингова мережа туристичних підприємств – це партнерство суб’єктів туристичного ринку, добровільно об’єднаних під одним туристичним брендом на умовах франчайзингу, з метою розширення географії збуту отримання конкурентних переваг та додаткових фінансових надходжень.

Модель партнерства за франчайзингом у туризмі є ефективною і перспективною як для франчайзера так і для франчайзі, що є засадою для визначення принципів партнерства. Дельтей Ж. у своїй праці [1, с. 23-30] зазначає, що основні принципи франчайзингу повинні відповідати загальним принципам організації підприємств. Для франчайзингу основними принципами за судженням автора є, швидше елементи франчайзингу, такі як: наявність концепції, що перевірена часом, наявність франшизи, розуміння цілей партнера та чіткі обов’язки франчайзера та франчайзі.      Даного судження дотримуються та інші науковці, вважаючи принципами роботи франчайзингової мережі елементи франчайзингу. Принцип – це не лише твердження, принципи відбивають ті суттєві характеристики, які притаманні франчайзингові мережі.

Босовська М. у своїй монографії виділяє специфічні принципи стратегічного партнерства. На її думку стратегічне партнерство – це специфічний формат співробітництва суб’єктів туристичної діяльності на основі довго- або середньострокової формальної або неформальної угоди про взаємовигідну спільну діяльність організацій, що зберігають юридичну самостійність і господарську незалежність, з метою формування унікальних стратегічних переваг та створення цінностей [2, с. 358]. Враховуючи, що франчайзингова мережа туристичних підприємств це партнерство на умовах франчайзингу, яке формується на добровільних договірних засадах із збереженням самостійності кожного з її учасників з метою конкурентних переваг, то доцільно вважати, франчайзингова мережа є різновидом стратегічного партнерства суб’єктів туристичної діяльності. З огляду на вище викладене, визначення та структуризація принципів стратегічного партнерства за М. Босовською дозволить формалізувати процес взаємодії учасників туристичної мережі за франчайзингом та передбачити наслідки такого партнерства (табл.. 1).

Таблиця 1

Специфічні принципи ділового партнерства в туристичній мережі [3, ст.. 362-363].


Принцип

Зміст принципу

Зміст принципу при франчайзингу

Відкритості 

Проінформованість учасників про цілі, процеси, результати взаємодії, інформаційний обмін з зовнішнім середовищем

Туристична мережа проінформована про правила реалізації туристичного продукту, купівлі та застосування франшизи. Франчайзер надає публічну інформацію про франшизу, кількість франчайзингових одиниць та результати роботи туристичної мережі в цілому.

Інтегрованості

Партнерство здійснюється на основі зближення незалежних суб’єктів при збереженні юридичної самостійності, прийняття управлінських рішень має базуватись на інтересах цілісності.

Купуючи франшизу туристичні агентства - франчайзі не втрачають юридичну самостійність а є незалежними об’єктами господарювання.

Тимчасової цілісності

Партнерство формується на певний період часу; можливе його перетворення та трансформація змісту діяльності

Туристичне агентство в будь-який час може вийти з туристичної мережі відповідно до умов договору. Туристична мережа може трансформуватись в інший вид партнерства за згодою сторін.

Подвійності 

Необхідність досягнення узгодженості та балансу між власними інтересами та партнерством в цілому.

Узгодженість власних інтересів та партнерства в цілому забезпечується застосуванням відпрацьованої моделі ведення бізнесу її учасниками. 

Розширення можливостей 

Є не лише засобом обмежень, але і засобом розширення стратегічних можливостей інтегрованого суб’єкта.

Інтегрований суб’єкт – туристична  мережа в цілому, яка розширює свої можливості збільшуючи кількість її учасників та географію ринку.

Компромісності 

Компромісність у прийнятті спільних управлінських рішень та здійсненні діяльності.

Компромісність забезпечує цілісність туристичної  мережі та незалежність кожного з її учасників.

Узгодженості 

Узгодженість спільної діяльності учасників.

Між франчайзером та франчайзі чіткі договірні стосунки в рамках франшизи. Франчайзі приймає умови співпраці, які надає франчайзер.

Інтеграційної раціональності 

Стратегічні рішення мають бути обґрунтовані не з позиції індивідуальної вигоди, а оптимальні з точки зору кожного учасника ринку.

Індивідуальні вигоди франчайзера на пряму залежить від франчайзі, тому стратегічні рішення обґрунтовуються з позиції франчайзі та франчайзера.

Мотивованості 

Основним мотивом здійснення партнерства має залишатись підтримка життєдіяльності, забезпечення розвитку та отримання прибутку.

Мета кожного бізнесу – отримання прибутку, розвиток та збільшення життєвого циклу існування бізнесу. Суб’єкти туристичного ринку, які працюють за франчайзингом мають більший життєвий цикл на туристичному ринку. 

Конгруентності

Базується на відповідальності учасників один перед одним та в цілому перед працівниками, суспільством

Відповідальність забезпечує життєздатність туристичної мережі, оскільки франчайзі несе відповідальність за ведення бізнесу відповідно до запропонованої моделі. А запропонована модель франчайзером несе відповідальність перед суспільством в цілому.

Проактивної поведінки 

Партнерство має сприяти зростанню активності на ринку та досягненню ринкових цілей, поліпшенню репутації, популяризації бренду

За допомогою франчайзингу досягається популяризація бренду туристичної мережі, зростає активність на ринку малого та середнього бізнесу, що сприяє досягненню ринкових цілей.

Економічної обґрунтованості та виправданості

Проекти інтеграційної співпраці мають бути окупними та приносити прибуток учасникам, який перевищить його розмір при індивідуальному існуванні.

Агентства туристичної мережі мають лояльніші умови співпраці з туристичними операторами, що збільшує їх розмір комісійної винагороди і відповідно прибуток.

Акторності 

Визначається здійсненням інтеграції як процесу, який складається з послідовних етапів, організовані дії, які мають початок та кінець, характеризуються життєвим циклом.

Інтеграцію туристичної мережі забезпечує франчайзер, який пропонує організовані дії, які характеризуються життєвим циклом.


Лише за присутності і дотриманні вище наведених принципів ділове партнерство в туризмі за франчайзингом зможе функціонувати як система. Оскільки принципи дають характеристику самому партнерству, визначають його особливості, переваги та передбачають наслідки. А. Магомедова, аналізуючи франчайзингові партнерські відносини, виділяє наступні принципи франчайзингової діяльності

  • взаємозалежності, 

  • компетентності, 

  • ефективності, 

  • єдності цілей,

  • прозорості,

  • довірливості, 

  • солідарності,

  • справедливості,

  • порядності,

  • юридичної відповідальності.

Такий підхід до визначення принципів партнерства звужує можливості самої франчайзингової мережі та не надає повної характеристики франчайзингової бізнес-моделі. 

Згідно проведеного аналізу, специфічними принципами ділового партнерства в туризмі за франчайзингом слушно вважати принципи стратегічного партнерства, що дозволяє отримати суттєву характеристику та відповідають за правильне функціонування бізнесу за франчайзингом в туризмі. Без дотримання даних принципів ділове партнерство в туризмі за франчайзингом не виконувало б свого призначення, не уможливлювало б здійснення франчайзингових операцій туристичної мережі.

У наукових джерелах відсутнє чітке визначення поняття «франчайзингові операції». Виходячи з визначення, що операція – це дія, заходи, що виконуються за певним планом і спрямовані на вирішення якогось завдання то франчайзингові операції туристичної мережі – це заходи (операції), що виконуються для реалізації принципів стратегічного партнерства та спрямовані дотримуватись моделі бізнесу за договором франчайзингу всіма учасниками туристичної мережі.

Зміст франчайзингових операцій туристичної мережі залежатиме від змісту ділового партнерства та моделі бізнесу. 

Договір франчайзингу передбачає наступні операції:

  • Створення та придбання франшизи;

  • Нарахування та сплата паушального внеску, роялті.

Модель бізнесу туристичної мережі за франчайзингом передбачає здійснення ряду операцій:

  • Оформлення туристичного агентства - франчайзі;

  • Навчання, тренінги для персоналу франчайзі на безоплатній основі та за додаткову плату;

  • Розробка та консультаційна допомога в рекламних акціях;

  • Надання юридичної підтримки, консультування з питань обліку та оподаткування на безоплатній основі та за додаткову плату;

  • Забезпечення франчайзі роздатковим матеріалом, необхідним для подальшої роботи.

Класична модель реалізації туристичних послуг: туроператор → туристичний агент → турист, де умови ділового партнерства визначає агентський договір. Туристичний агент від імені туроператора (принципала) реалізує його продукт, за що отримує агентську винагороду. Партнерство передбачає лише підприємницькій підхід при збереженні юридичної самостійності та прийняття управлінських рішень базується на власних інтересах.

Франчайзингова модель туристичної мережі за умови, коли франчайзером є туристичний оператор, і туристична мережа утворюється навколо домінуючої компанії та орієнтована на надання споживачам туристичних послуг лише даної компанії. Для збільшення конкурентоспроможності франчайзі і мережі в цілому франчайзер постійно розширює географію туристичних послуг та продуктовий портфель. Проте дана бізнес-стратегія не є стійкою для туристичної франчайзингової мережі. Власник франшизи не в змозі охопити весь туристичний ринок, а бізнес франчайзі стає залежним від економічної стабільності туроператора. Дана модель координує спільну діяльність на основі реалізації принципів ієрархії (управління брендом, репутацією; дослідження ринку; формування продуктового портфеля; реалізація цінової стратегії тощо).

Макросередовище здійснило інтеграцію франчайзингової моделі домінуючої компанії. Туристична мережа, яка реалізує бізнес стратегію власника, використовуючи всі права франшизи, має можливість реалізації туристичного продукту конкурента за певних умов або ж реалізація однотипного продукту за ціною конкурента. Модель передбачає співпрацю конкурентів для вирішення стратегічних завдань близьких за масштабами суб’єктів. Туристична мережа є конкурентнішою, зберігаючи свою репутацію, дотримуючись правил ведення бізнесу, визначених франчайзингом та розширює продуктовий портфель. 

Інша існуюча модель франчайзингової туристичної мережі передбачає наявність посередника в класичному процесі реалізації туристичного продукту: туроператор → посередник – франчайзер → туристичний агент → турист. Посередник є франчайзером, для якого франчайзинг – це підприємницька діяльність. Він на добровільній основі з дотриманням ряду критеріїв створює франчайзингову мережу туристичних агентств, у якої є свій бренд, репутація, технологія реалізації туристичного продукту та ряд переваг перед турагенствами – одиночками. Разом з тим, франчайзер акумулює навколо себе інших суб’єктів туристичного ринку – туристичних операторів, яким пропонується вже територіально створений ринок реалізації туристичного продукту з відпрацьованою технологією. За даної моделі франчайзі втрачає прямий зв’язок з туроператором.

На успішне ведення ділового партнерства за франчайзингом впливає ряд факторів, одними з яких є правильна організація інформаційних потоків, аналіз діяльності з виявленням перспектив розвитку, аудит, як форма вияву функції контролю, який надає незалежні об’єктивні гарантії та консультації спрямовані на удосконалення господарської діяльності.

1. Дельтей Ж. Франчайзинг [Текст]: пер. С франц. Под. ред. В.И. Черенкова. / Ж.Дельтей. – СПб.:

Издательский Дом «Нева», 2003. – 128 с.

2.  Босовьска В.М. Інтеграційні процеси в туризмі [Текст]: монографія / В.М. Босовська. – Київ: КНТЕУ, 2015. – 832 с.

3. Босовьска В.М. Інтеграційні процеси в туризмі [Текст]: монографія / В.М. Босовська. – Київ: КНТЕУ, 2015. – 832 с.


НВЛ "Туристична фірма" Шевчук Євгенія




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Вихідні в задоволення

Топ - 7 книг майбутнім працівникам сфери туризму